Wednesday, November 29, 2006

leesvragen week 3 "participatie en educatie"

Participatie en educatief onderwerp

Leesvragen:

Comuter games as participatory media culture. Raessens, J.

1) zijn er ook argumenten tegen de stelling van participatory in de media cultuur d.m.v. gamen? Gamen is namelijk altijd actief en het spelen van een game is in mijn ogen het automatisch deelnemen aan de gamecultuur.

Game design and meaningful play. Salen, K. & Zimmerman, E.

2) waarin verschilt descriptive play zich van zogenaamd ‘echt’ meaningful play? Meaningful is een lastige term omdat meaning geven aan iets heel persoonlijk is. En dus moeilijk te onderzoeken.

Playing histor. Reflections on mobileand location-based learning. Raessens, J.

3) Bij het spel frequency 1550 wordt een interessante combinatie gemaakt van education en gaming. Hoe wordt dit opgevat door de kinderen zelf? Zijn zij vooral in geïnteresseerd in het actieve, spelende element of ook het daadwerkelijke educatieve element, iets waar de volwassenen meer op doelen? Wordt de verschaffende informatie beter onthouden en toegepast door het op deze manier aan kinderen te presenteren of is het efficiënter om de stof droog uit een boek te leren?

Kadervraag:

In hoeverre kan de participatie in de gamecultuur en het spelen van games bijdrage aan de educatie van kinderen?

1 comment:

w3jkoers said...

Ik denk dat het interessant is om de vergelijking te maken tussen film en games. Echter, misschien zou je het jezelf makkelijker maken door slechts 1 onderzoeksvraag te stellen. Nu ga je zowel narratie als participatie onderzoeken. Je spitst het wel toe op 3 games, dus ik zou dan naar een overeenkomst zoeken tussen die 3 games, en dan daar je onderzoeksvraag op af stemmen.

groet,

Jelmer