Wednesday, December 13, 2006

leesvragen week 4 "ruimte & narratie"

Receptie

Leesvragen:

Prensky, M. Computer games and learning

1) Wordt er bij de scheiding van ‘Digital Natives’ en ‘Digital Immigrants’ ook rekening gehouden met de generatie daartussen? Ik beschouw mijzelf namelijk als Digital Native (22 jaar), maar ik ben niet helemaal opgegroeid met nieuwe digitale technologieën om mij heen. Hoe worden termen zoals ‘language’ en ‘learning’ toegepast op deze generatie? Hebben zij de kenmerken van beide groepen?

Gunter, B. Psychological effects of video games

2) In het artikel wordt gesuggereerd dat computer games een goede mogelijkheid bieden om een sociaal netwerk op te bouwen voor mensen die verlegen en geïsoleerd zijn. Betekent veel gamen juist niet dat deze groep mensen verder in hun isolement raken en alleen sociale vaardigheden opdoen in een surrealistische, digitale wereld? Is er dan geen sprake van een vicieuze cirkel? Er moet immers een onderscheidt worden gemaakt tussen de realiteit en een virtuele wereld.

Goldstein, J. Violent video games

3) Het is inmiddels bewezen dat visuele media invloed hebben op het gevoel en gedrag van vooral kinderen en adolescenten. Waarom probeert men binnen gamestudies dit altijd te verwerpen? Het zal juist beter zijn om dit fenomeen te erkennen en te helpen met het ontwikkelen van bijvoorbeeld een ‘kijkwijzer’ voor games. Waarom bestaat zoiets nog niet?

Kadervraag:

Waarom is er binnen het discourse van receptie over videogames het onderwerp veranderd van de negatieve effecten van videogames? Eerst was het onderwerp voornamelijk dat van het spelen van videogames agressie werd opgewekt met de bijbehorende gevolgen en nu gaat het voornamelijk over verslaving van games. Hoe is dit tot stand gekomen?

No comments: