Wednesday, January 10, 2007

Argumentatiestructuur

Argumentatiestructuur:

“Naar de film of een avondje gamen?”

In hoeverre is er spraken van vrijheid in narratie en ruimte in de game Scarface in vergelijking met de originele film?

Hoofdstukken:

1) Inleiding

2) Verantwoording en afbakening (operationalisatie, theoretisch kader)

3) Vrijheid Narratie en Ruimte (Methode en Analyse)

4) Vergelijking met de Film (Resultaten)

5) Conclusie

Hoofdstukopbouw:

Inleiding

In de inleiding wordt de probleemstelling duidelijk gemaakt en het onderwerp geïntroduceerd. De aanleiding van het onderzoek en het belang van het onderzoek worden in de inleiding beargumenteerd. Er wordt verwezen naar de vergelijking tussen games en films, die centraal staat in het onderzoek. Ook wordt er alvast een tipje van de sluier gelicht over de gebruikte theorieën en toegepaste methode. Vanzelfsprekend wordt er ook in de inleiding duidelijk gemaakt hoe de rest van de paper is gestructureerd.

Verantwoording en afbakening

In dit hoofdstuk ga ik dieper in op de terminologie en onderwerpen van het onderzoek. Ook geef ik aan welke aspecten ik wel en juist niet betrek in mijn onderzoek. Voornamelijk zal dit hoofdstuk in het teken staan van de operationalisatie van ‘vrijheid’ en wat dit betekent in een game. Ook komt het debat tussen ludologie en narratologie hier aan de orde en probeer hierin een plaats te vinden voor mijn onderzoek. De rest van het theoretisch kader wordt ook verklaard in dit hoofdstuk

Vrijheid in Narratie en Ruimte

In dit hoofdstuk ga ik dieper in op het spel zelf en kijk daarbij vooral naar de aspecten die met ruimte en narratologie te maken hebben, denk hierbij aan cutscenes, de story, de gamepersonages en de exploratie van de gamewereld (ruimte). In wat voor opzicht is hier sprake van vrijheid? Deze vraag probeer ik te beantwoorden door meer informatie te geven over het populaire Free roaming genre. De relevante literatuur en theorieën worden in dit hoofdstuk gekoppeld aan mijn ondervindingen. Bovendien geef ik aan het begin van dit hoofdstuk uitleg over de methode van onderzoek en de analyse.

Vergelijking met de film

In dit hoofdstuk worden de game en de film aan elkaar gekoppeld en worden de opvallende kenmerken en verschillen beschreven. Kortom, de resultaten van de analyse worden beschreven.

Conclusie

Samenvatting van het onderzoek en beantwoording van de hoofdvraag.

No comments: