Wednesday, January 10, 2007

leesvragen week 6 "identiteit"

Leesvragen 5

Identiteit

1) Gaming with grrls

Zijn de extreem ‘vrouwelijke’ vrouwen in games, zoals Lara Croft, alleen zo vorm gegeven om de manlijke gamer tevreden te stellen of juist om als ‘voorbeeld’ van stoere vrouw voor vrouwen te dienen?

2) Genderd gaming in a genderd space

Hoe komt dat gamen als iets manlijks gezien wordt? Heeft dit te maken met het competitieve element en het ruimtelijk inzicht (oplossen van puzzels e.d.) dat typerend is voor mannen of door het gebrek aan invloed van vrouwen tijdens het ontstaan van de gamecultuur?

3) Playing with race in contemporary gaming culture

In hoeverre is er sprake van discriminatie binnen de gamecutuur? Is dit te vergelijken met films? Voorbeeld: GTA San Andreas/ Saint Rows (ghettocultuur), zien zwarte mensen deze spellen als betekenisloos amusement, omdat gaming nog geen serieus stadium bereikt heeft, of voelen

zij zich door deze spellen gediscrimineerd?

Kadervraag:

Wat voor rol speelt genderstudies in de gamecultuur? Is er veel contact dus beide disciplines om zo nieuwe artikelen te kunnen publiceren over dit onderwerp?

No comments: